lördag 16 juli 2011

Va e de där Jon? Det måste vi kolla....

Egentligen skulle vi till Tuna Hästberg för det va VW- träff med en massa gamla fina Wolksvagnar, men de tog inträde så då sa Jon att då skiter vi i det. Det lilla vi såg va några fina gamla folkvagnar med diverse tält uppsatt....

Vi svänger in här sa jag....första vägen till höger om ni kommer från Tuna Hästberg. Vi har kört här förut men aldrig sett detta....
- Vad e det här Jon? Det måste vi kolla!!!

Jag tror vi hittade hjärtat av Rämshyttan, för vi hittade en gammal hytta från Rämshyttebruk!!! Sånt här går jag igång på!!! Häftigt!!!


Luta dig inte mot det där!!! Det verkar skrangligt!!!
Vi kanske kan gå ner o titta lite längre bort...


Jag drömde om det här för några nätter sen!!!
Om klart vatten i en å...trodde det va Rönne å men det måste vara det här.
Vill bada i det klar men strida vattnet...Mysigt!!!


Så här ser hyttan ut i dag från Rämshytte bruk från 1600- talet!!! Häftigt!!!


Hur såg det ut förr tro?


Vatten e liv!!!


Nån form av modern kraftstation...


Både jag o Jon känner o lyssnar hur vattnet forsar genom trä trumman...


Som ett skådespel...


Det står skrivet...


Hytta? E det det samma som gammal masugn?


Vi fortsätter mot Rämshyttans Turistgård o sommarstuge området o ger oss ut på Talludden som består vad blåbärsris o blåbär!!!


Talludden!!!


Jag stannar o äter blåbär!!! Jon vill inte ha.
 - Blåbär när det finns lördagsgodis!!!


Fint som snus!!!


När vi åkte hem ville jag se var den gamla nerlagda järnvägen började i Rämshyttan. Tänk vilken fin ridled det kunde va
 om det inte bara va makadam....



Längs med banvallen växte det Åkervinda...

En trevlig lördags eftermiddag...

Älskar Västerbergslagen!!! Skåning som jag e....













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar