onsdag 10 augusti 2011

Åvarp en svunnen tid som gjort avtryck!!!

Denna gången jag va ner till Ängelholm tog jag mod till mig o ringde Jan Håkansson, "Farbror Rudolf" s son. Jag berättade vem jag va o frågade om jag fick komma o ta foton på gården. Det gick bra. Kjell o jag åkte dit. Det ösregnade så Kjell satt kvar i bilen o jag gick o runt o fotade. Vilken lycka!!!

Här har jag o många med mig lärt sig rida o spenderat all sin fritid. Jag ska inte ge mig på att berätta vem Rudolf Håkansson va för jag förstod nog inte hur stor han va för ponnyaveln på den tiden.  Men jag har Åvarp att tacka för mycket....


En för mig underbar syn!!! Här har man cyklat många gånger..


Den här stora fina stenen fanns inte på min tid..


Hagen framför mangrårdbyggnden kallade vi trekanten.
Där lärde jag mig galoppera på Dolita.


Jan har inte gått i sin pappas fotspår utan 
gården producerar spannmål i stället.
Men det gick två shetlandsponnyer i alla fall...


Den stora härliga gårsplanen.
Här har det varit liv o rörelse förrut. Tävlingar o ridläger...


I denna byggnaden bodde de som va på ridläger.


Boningshuset innifrån gårdsplan.


Stora stallet idag. Jan har gjort två stora lösdriftsboxar
där det en gång många boxar.


Ridhuset o lilla stallet.
 Utanför här fanns en stor fin gräshage med hinder o
tom en vattengrav. Här hade man tävlingar.


Det börjar vräka ner igen o vi lämnar Åvarp.
Tar en sista bild genom bilrutan.
Åvarp kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.
Jag tror det är många med mig!!!

Någon som kan berätta mer om Rudolf Håkansson o hans betydelse
är nog Ingvar Johansson i Hjärnarp.

Får jag möjlighet ska jag fråga honom en dag....


När jag sökte på Rudolf Håkansson kom denna sida upp.
Där hittade jag flera av hästarna jag lärt känna...















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar