onsdag 3 juli 2013

Malsjömossen

Ett stenkast från vår gård ligger Malsjömossen. 
Tidigt om vårarna kan man hör orrspel där nere ifrån.


Ner till höger om Morbergs skylten ligger den...


Det som ser ut som vita bomulls tussar är antingen 
Myrull eller Torvull.
Har någon luktat hur det luktar 
på en solvarm mosse någon gång.. 
Man glömmer inte den doften. 
Det luktar gott!!!


Det här är Pors o det ska indianerna använt 
mot insekter som typ bromsar.
Har inte kollat om det fungera, 
men man kanske skulle prova...


Hittade även skogens guld här, hjortron!!!
Även om det inte va mycket, men ändå...


Såg inte många blåbär, tyvärr!!! 
Dom här åt jag på en gång...Gott!!!


Så här ser mossen ut undertill.
Kanske något för skönhets industrin att utforska...
Ska ju vara väldigt bevarande sägs det!!


Om man bara tittar noga så hittar man gamla lämningar i naturen...
Här har någon lagt gamla stockar för att kunna köra över...


Ser ni vägen?!!!
Den är så gammal så det har vuxit upp träd mitt i den!!!
Tyvärr är den alldeles för snårig för att rida på, 
men jag följde den o den kom fram till de gamla gruvorna i Svarthyttan!!! 


När jag gick på den här smög jag tyst därifrån o ut på vägen igen....
Såg flera högar. Denna va färsk!!!
Så här ser väl inte älgbajs ut?!!!
 




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar